Filteri
close
Tip rezultata
Svi rezultati uključeni
keyboard_arrow_down
Kategorija
Časopisi
keyboard_arrow_down
Od
RSD
Do
RSD
Sortiraj po
keyboard_arrow_down
Objavljeno u proteklih
keyboard_arrow_down
Sajtovi uključeni u pretragu
Svi sajtovi uključeni
keyboard_arrow_down

Pratite promene cene putem maila

  • Da bi dobijali obaveÅ”tenja o promeni cene potrebno je da kliknete Prati oglas dugme koje se nalazi na dnu svakog oglasa i unesete VaÅ”u mail adresu.
76-100 od 185 rezultata

Broj oglasa

Prikaz

format_list_bulleted
view_stream
76-100 od 185 rezultata

Prikaz

format_list_bulleted
view_stream

Režim promene aktivan!

Upravo ste u režimu promene sačuvane pretrage za frazu .
Možete da promenite frazu ili filtere i sačuvate trenutno stanje

Aktivni filteri

  • Cena

    6,000 din - 1,199,999,999 din

Casopis NAS DOM brojevi u rasponu od 1982 do 1991. 86 kom. (Brojevi se vide na slikama)

Prikaži sve...
8,000RSD
forward
forward
Detaljnije

TAJNA DRUÅ TVA Gradac 89-9O-91 1 9 8 9 Čačak R e f e r e n c e Tajna druÅ”tva razgovori za slobodnog zidara Masomsko nasleđe Rozenirajcerstvo i masonerija Hermetička i rozenirojcerska misterija Skriveni izvori masonstva Trubaduri pevači-glasnici sa Istoka Zapadu Poruke Sen-Martena Zlatna zora Tajna Bratstva ružinog krsta Odbrana magije noći Gurđijev Knjiga svete magije Avra-Melina maga Iluminoidi ................................................. BroÅ” Latinica 2 O O stranica Praktično nekoriŔćeno !!!

Prikaži sve...
9,999RSD
forward
forward
Detaljnije

NEW MOMENT AdverTeasing Broj 6 Leto 1996 BroÅ” Ilustracije 176 stranica NekoriŔćeno

Prikaži sve...
11,999RSD
forward
forward
Detaljnije

NEW MOMENT Broj 16 - Idea Book Ilustracije BroŔ 176 stranica Odlično !!!!!!!!!!

Prikaži sve...
9,999RSD
forward
forward
Detaljnije

POLITIKA ZA DECU Novinsko izdanje koje je iÅ”lo uz politiku za najmađe čitaoce. Kompletna izdanja od 9.11.1978 do 26.12.1985 Preko 7 godina. Tvrdo koričena i skupljenja u tri velike tvrdo koričene knjige. ViÅ”e slika mogu poslati na viber ili mail.

Prikaži sve...
9,999RSD
forward
forward
Detaljnije

DELO BROJ 2 FEBRUAR 1965 Pažnja !!!!!!!!! Ova broj Časopisa Delo bio je zabranjen 1965. godine zbog februarskog članka Mihajla Mihajlova `LJETO MOSKOVSKO 1964`, a Mihajlo Mihajlov, docent na fakultetu u Zadru bio je osuđen i politički robijao u komunističkoj Jugoslaviji! Autor piÅ”e da je te godine bio u Moskvi i da se sreo i razgovarao sa Belom AHMADULINOM, Jurijom BODNAREVIM, Vladimirom TRENDJAKOVIM, Viktorom Å KLOVSKIM, Bulatom OKUDŽAVOM, Jevgenijem VINOKUROVIM, Iljom ERENBURGOM, LakÅ”inom koji mu je govorio o Solženjicinu koji je pisao o logorima u SSSR-u. Dalje, Mihajlov kaže da je dobio iznenadan poziv iz Kremlja da intervjuiÅ”e Nikitu HRUŠČOVA, generalnog sekretara SSSR-a, ali se uplaÅ”io i takvu priliku propustio Å”to je žalio sve do kraja svoga života. Posle nekoliko meseci HruŔčov je bio svrgnut. Bilo je očigledno da je preko Mihajlova HruŔčov hteo da poÅ”alje neku poruku Zapadu preko, tada liberalne, Jugoslavije ... Ovaj članak ima 4O stranica i apsolutni je književni raritet! (Mihajlo GruÅ”ić) Zabranjeno !!!!!!!!! Zabranjeno !!!!!!!!! Zabranjeno !!!!!!!!! BroÅ” Latinica Sam po sebi ovaj broj Dela je apsolutni hit !!!!!!!!!

Prikaži sve...
9,999RSD
forward
forward
Detaljnije

Veoma dobro ocuvani primerci od broja 1 do 142, fale brojevi 2,11,12,16,41 i 96

Prikaži sve...
10,000RSD
forward
forward
Detaljnije

    Oglas

  • 24. Aug 2023.

  • Smederevska Palanka

  • kupindo.com

Ukoričeni svi časopisi iz 1895, 1896. i 1897. (iz poslednje godine nema decembarskog broja) Požutela, koričenje u stanju kao na slici, unutra očuvana, sa ponekom zabeleÅ”kom grafitnom, smeđom mrljom i zacepljenim listom - generalno je lepo očuvana, sem korica. Prvi broj časopisa ā€žÅ½enski svetā€œ izaÅ”ao je 1886. godine u Novom Sadu iz Å”tamparije MiÅ”e Dimitrijevića. Izdavač je bila Dobrotvorna zadruga Srpkinja Novosatkinja, prva zadruga Srpkinja, od mnogih budućih ženskih zadruga toga vremena koje će biti osnovane. ā€žÅ½enski svetā€œ je izlazio do 1914. godine i bio je dugo vremena jedini časopis namenjen ženama. Kroz poznate rubrike Listići, Rad dobrotvornih zadruga, Za domaćice, Za matere, koje su ostale nepromenjene do samog kraja ovog lista, u njemu su svoje prve tekstove i pesme objavile mnoge buduće srpske književnice. Njegov glavni urednik, Arkadije Varađanin, bio je posvećeni zagovornik ženskog obrazovanja među Srbima. k

Prikaži sve...
9,990RSD
forward
forward
Detaljnije

Prodajem Politikine Zabavnike od broja 2575 (15.06.2001. ) do 3157 (10.08.2012. ) Svi brojevi su tu tako da je niz kompletan, nisu koričeni niti vađeni iz kompleta. Poklanjam joÅ” tridesetak primeraka (ranije godine) pa je na gomili 600+ komada. Sve je odlično očuvano, bez cepanja, selotejpa i žvrljanja. Delimičan popis stripova/junaka: Gospodari rata Crne marame Brod koji su ubili Iznogud: 56 epizoda Izgubljena slika Modesti Blejz: 10 epizoda Džeremaja: 16 epizoda Adler: 2 epizode Kalokagarti: 3 epizode Marina: Zakletva iz crne kule Tri musketara Vremeplov Ratnik duge Tintin: 17 epizoda Dante Pretnja s juga Dekalog: Kletva je bačena MrÅ”a i Trba: Igra Bogova Džentlmeni: Prepad u Barseloni Å korpija: 9 epizoda Talični Tom: 2 epizode Vinsent i Van Gog: 2 epizode Doktor Misterija: 2 epizode Fantom: 4 epizode Dikan: 2 epizode Srca i duÅ”e Rip Kirbi: Muzika za pljačkaÅ”e Porodica Zubić: 4 epizode Tajni izbavitelj Ulica Bejker: 11 epizoda Maks Debris: Ispovest pravog krivotvoritelja PlaÅ”t i očnjaci: 10 epizoda Čovek iz Tanganjike Hogar StraÅ”ni Oblaci Vekovnici: Rekvijem Afrika Tragom Drakule: Vlad CepeÅ” W-E-S-T: 5 epizoda Vejn Å elton: 8 epizoda Džon Roner: 7 epizoda Kuća Muza: 4 epizode Barselona Divlji Bil je mrtav Tajna Samsare: 2 epizode Bernard Prins: Pretnja na reci Bleksad: 4 epizode Đavo sa sedam mora: 2 epizode Spiru i Fantazio: 5 epizoda Noć punog meseca Boa-Mori: Nebesko oko Nažalost, nema mesta za potpuni popis sadržaja ovih sjajnih časopisa. Zbog ukupne težine najbolje bi bilo lično pruzimanje mada i slanje poÅ”tom nije isključeno

Prikaži sve...
30,000RSD
forward
forward
Detaljnije

Lična kolekcija iz kućne bilbioteka 50 brojeva NIN iz 1971)72. godine , za svakog političara , novinara, pisca... Tekstovi najvećih pisaca i novinara u SFRJ. Izuzetna istorijska baza podataka i slika. Momo Kapor feljton , Mandić Igor itd

Prikaži sve...
12,000RSD
forward
forward
Detaljnije

str. 136 , dim. 29,5 x 21,5 cm stanje LOSE KOMPLETNO Kao prvo zajedničko izdanje srpskih nadrealista izlazi almanah Nemoguće-Lā€²impossible, objavljen u Beogradu 1930. godine, sa manifestom koji je potpisalo trinaestoro osnivača pokreta. Kolektivni aktivitet beogradskih nadrealista započinje u inspirativnoj atmosferi koju donose dva Manifesta nadrealizma Andrea Bretona. Pripadnici beogradskog nadrealističkog pokreta objavljuju priloge ili su urednici u avangardnim časopisima, izdaju glasila pokreta, osim tekstualnih priloga i različitih oblika primera proÅ”irivanja granica tradicionalnog postupka stvaranja, u publikacije uključuju i primere vizuelnŠµ ŠµkspŠµrimŠµntŠ°ciјŠµ, ali takođe objavljuju i romane, zbirke pesama, esejistiku i drugo. U godinama pre zvaničnog formiranja nadrealizma, u periodu od 1922. do 1930. godine, izlazi viÅ”e časopisa u kojima sarađuju ili ih uređuju budući nadrealisti, i objavljuju priloge vezane za nadrealizam. U časopisu Putevi, koji izlazi od 1922. u Beogradu, sarađuju Marko Ristić, DuÅ”an Matić, Aleksandar Vučo, Milan Dedinac i drugi. Nova serija časopisa pokrenuta je 1923. godine, a Marko Ristić i MiloÅ” Crnjanski su urednici trobroja iz 1924. godine. Između ostalog, ovaj časopis donosi tri odeljka eseja Andre Bretona objavljenih u časopisu LittĆ©rature, u izboru i prevodu Marka Ristića. Godine 1924. Moni de Buli izdaje almanah Crno na belo. Časopis Svedočanstva izlazi u Beogradu 1924. i 1925. godine, a saradnici su Milan Dedinac, DuÅ”an Matić, Mladen Dimitrijević, Rastko Petrović, Marko Ristić, Aleksandar Vučo i drugi. U časopisu Svedočanstva objavljen je tekst ā€œNadrealizamā€ Marka Ristića, kao prvi prilog kod nas o ovom fenomenu, a objavljen je neposredno posle pojave Nadrealističkog manifesta Andrea Bretona. Od januara do juna 1926. godine u Beogradu je izaÅ”lo pet brojeva časopisa Večnost, koji je uređivao Risto Ratković, u kome Moni de Buli objavljuje svoje nadrealističke tekstove. Đorđe Kostić, Oskar Davičo i Đorđe Jovanović osnivaju časopis Tragovi 1928. godine, a Zvezdan Vujadinović 50 u Evropi, u kome su sarađivali su Koča Popović, Dragan Aleksić, DuÅ”an Matić, Velibor Gligorić, LjubiÅ”a Jocić, Slobodan KuÅ”ić i drugi, a izlazio je do 1933. godine. Kao prvo zajedničko izdanje srpskih nadrealista izlazi almanah Nemoguće-Lā€²impossible, objavljen u Beogradu 1930. godine, sa manifestom koji je potpisalo trinaestoro osnivača pokreta. Ova publikacija nadrealistima daje mogućnost kolektivnog aktiviteta, a osim priloga srpskih autora, ravnopravno donosi priloge francuskih nadrealista kao Å”to su Andre Breton, Pol Elijar, Benžamin Pere, Luj Aragon, Rene Å ar i Andre Tirion. U godinama pune nadrealističke aktivnosti, od 1930. do 1932. godine objavljeno je viÅ”e značajnih publikacija, a neke od njih u ediciji Nadrealistička izdanja. Godine 1931. objavljeni su Nacrt za jednu fenomenologiju iracionalnogMarka Ristića i Koče Popovića i Pozicija nadrealizma Marka Ristića i DuÅ”ana Matića. Naredne godine izlazi knjiga Anti-zid Marka Ristića i Vana Bora, a DuÅ”an Matić, Oskar Davičo i Đorđe Kostić objavljuju Položaj nadrealizma u druÅ”tvenom procesu. Osim almanaha, druga publikacija, značajna kao platforma za ispoljavanje nadrealističkih stavova, bio je časopis Nadrealizam danas i ovde. Časopis izlazi u Beogradu 1931. i 1932. godine, a izaÅ”lo je ukupno tri broja, sledeći idalje ideju direktne saradnje na liniji Parizā€“Beograd, objavljujući priloge kako beogradskih, tako i francuskih nadrealista. Osim zajedničkih, nadrealisti su objavili veći broj izuzetno značajnih publikacija, među kojima su Javna ptica (1926) Milana Dedinca, antiroman Bez mere (1928) Marka Ristića, Koren vida (1928) Aleksandra Vuča, knjiga za decu Aleksandra Vuča i DuÅ”ana Matića Podvizi družine ā€žPet petlićaā€œ (1933),Turpituda (1938) Marka Ristića, sa crtežima Krste HegeduÅ”ića, koja je zaplenjena i uniÅ”tena odmah po objavljivanju, kao i mnoge druge.

Prikaži sve...
86,000RSD
forward
forward
Detaljnije

Casopisi Auto,96 kom. , cena za komplet. Spisak:1970 br.4,1972 br.25,1973 br.1,17 i 22,1974 br.4,1975 br.19,1979 br.6 ,1980 br.26,1981 br.15,1982 br.1983 br.17i 18,1984 br.19 i 22,1985 br.1986 br.15,1987 br.19,1988 br.1989 br.15 i 20,1990 br.25 i 26,1991 br.10 i 20. Postavicu na zahtev broj koji vas interesuje po ceni 330. -Na vise od 10 kom. cena po dogovoru

Prikaži sve...
22,000RSD
forward
forward
Detaljnije

    Oglas

  • 15. Aug 2023.

  • Smederevska Palanka

  • kupindo.com

JAVOR list za zabavu, pouku i književnost 1889, svih 50 brojeva iz te godine. Vlasnik Jovan Jovanović Zmaj, uređuje Ilija Ognjanović, izdaje u Novom Sadu Luka Jocić. A4 format, naknadno koričeno. Korice oÅ”tećene, listovi požuteli i nekoliko listova ispada iz poveza, sem toga je očuvano. k

Prikaži sve...
8,990RSD
forward
forward
Detaljnije

Časopis `NOVA MISAO` BROJ 1 JANUAR 1954 MILOVAN ĐILAS: ANATOMIJA JEDNOG MORALA Čuveni PRVI broj političkog časopisa NOVA MISAO iz januara 1954 (časopis je počeo da izlazi od 1. januara 1953. godine), u kome je Milovan Đilas, tada treći čovek moćne KPJ i države FNRJ objavio legendarni i gromovit članak pod naslovom `Anatomija jednog morala` u kome je, bez pardona, naslikao lagodan život tadaÅ”nje političke i partijske vrhuÅ”ke YU partije i države zbog čega je bio odstranjen sa svih partijskih i političkih funkcija i zbog daljih pisanja protiv jednoumnog komunističkog sistema i kulta ličnosti JOSIPA BROZA TITA, suđen i osuđen na 9 godina robije! Časpis je ubrzo ugaÅ”en, redakcija rasturena, a Milovan Đilas dopao zatvora! Za svog života Milovana Đilasa ubrajali su među 1OO najznačajnijih i NAJUTICAJNIJIH ljudi sveta, a bio je svetski KOMUNISTIČKI disident broj 1... i to zbog čega? Milovan Đilas nije imao VI američku flotu, tenkovske divizije (aluzija na Staljinovo pitanje `A koliko divizija ima Papa`), ni Suhoje, ni nosače aviona !! Njegovo oružje bile su - IDEJE !!! A IDEJE su uvek u istoriji čovečanstva revolucionisale i menjale SVET i ČOVEKA, mnogi protagonisti novih ideja često su gubili glave, spaljivani na lomačama, ubijani, kažnjavani, zatvarani, mučeni i često suđeni i bez suda i optužnice! INKVIZICIJA je radila punom parom, bez obzira na karakter sistema! Ali DŽABA, Ideje niko i nikada nije mogao da zaustavi! P.S. Redakcija časopisa je bila `teÅ”ka artiljerija` tadaÅ”nje YU knjževnosti, pažljivo odabrana i sastavljena od partijskih i književnih autoriteta: MILAN BOGDANOVIĆ, DOBRICA ĆOSIĆ, OSKAR DAVIČO, VLADIMIR DEDIJER (od septembra 1953), BORA DRENOVAC, MILOVAN ĐILAS (kontrolor i partijski ideoloÅ”ki bič!), DUÅ AN KOSTIĆ, SKENDER KULENOVIĆ (glavni i odgovorni urednik) i MIHAILO LALIĆ !!! (Mihajlo GruÅ”ić) ..................................................................... ČASOPIS JE AUTENTIČAN ODLIČNO OČUVAN BROÅ  UKUPNO 19O STRANA BIBLIOFILSKI PRIMERAK KOLEKCINARSKI PRIMERAK, 1954. Ekstra !!!!!!!!!!!! skk247

Prikaži sve...
9,999RSD
forward
forward
Detaljnije

Nedeljni list za prosvetne i materijalne interese, izlazio dva puta nedeljno u Pančevu pod uredničkom palicom Jovana Pavlovića, poznat po svojoj liberalnoj orijentaciji, od odlučujućeg značaja za formiranje nacionalne svesti srpskog življa u oblastima Vojne granice i Å”ire. Fototipsko izdanje veliki projekat Narodne biblioteke Srbije iz 1981. godine. Tiraž 1000 primeraka. Tvrde korice, ćirilica, veliki format oko 30 x 45 cm, sadržaj odlično očuvan, korice pohabane. Ukoričeni brojevi: 1 - 38 iz 1869. (prvi broj izaÅ”ao 13. aprila 1869.) 1 - 97 iz 1870. (celo godiÅ”te) 1 - 104 iz 1871. (celo godiÅ”te) 1 - 103 iz 1872. (celo godiÅ”te) 1 - 57 iz 1873. (zadnji broj izaÅ”ao 19. jula 1873.)

Prikaži sve...
7,777RSD
forward
forward
Detaljnije

Časopisi Reader`s Digest,ukoričeni u tvrd povez,sa tragovima žutih fleka od stajanja. Brojevi: 1.385 - Maj 1954 2.388 - Avgust 1954 3.1/6 - Decembar 1956

Prikaži sve...
6,000RSD
forward
forward
Detaljnije

str. 16 Svedočanstva je književni časopis, koji je izlazo desetodnevno u Beogradu 1924. i 1925. godine. izdato ukupno 8 brojeva. Objavljivala su, povodom zajedničkih tema ili povoda, tekstove DuÅ”ana Matića, Rastka Petrovića, Aleksandra Vuča, Marka Ristića, Tina Ujevića i drugih savremenika. Nadrealizam (franc. surrĆ©alisme) je književni i umetnički pokret koji nastaje u Francuskoj posle Prvog svetskog rata. Nastavlja dadaizam i njegov buntovnički duh, pobunu protiv tradicije, ustaljenih navika i običaja, prezir prema druÅ”tvenim normama, ali za razliku od negatorskog duha dadaizma, ističe i svoju pozitivnu i konstruktivnu stranu i ima određeni program. I dadaizam i nadrealizam su pre svega avangardni pokreti. Oba pokreta su delila uverenje da druÅ”tveni i politički radikalizam mora ići ruku pod ruku sa umetničkom inovativnoŔću. Iako je jedna od osnovnih odlika nadrealizma prekid sa tradicionalnom književnoŔću i umetnoŔću, nadrealizam ipak ima svoje prethodnike. To su pisci koji stvaraju atmosferu straha, tajanstvenu stranu ljudske prirode kao Å”to su Markiz de Sad, Artur Rembo, Gijom Apoliner. Početak nadrealizma vezuje se za ime Andrea Bretona i objavu njegovog ā€žManifesta nadrealizmaā€œ 1924. godine. Oko Bretona se zatim grupiÅ”u i pisci poput Aragona, Elijara, Perea i drugih. Pokretu je pripadao i slikar Salvador Dali. Glasilo nadrealizma bio je časopis ā€žLittĆ©raturĆ©ā€œ (ā€žknjiževnostā€œ na srpskom), koji su 1910. osnovali Breton, Argon i Supo. Ovaj časopis najpre je bio dadaistički, da bi od 1922. godine, nakon odvajanja Bretona i njegove grupe od Tristana Care, postao časopis nadrealista ā€žLa rĆ©volution surrĆ©alisteā€œ (ā€žnadrealistička revolucijaā€œ). Taj časopis je izdavao Breton od 1924. do 1929. godine. Breton je objavio tri manifesta nadrealizma, kao i viÅ”e članaka i spisa, gde je izrazio glavnu koncepciju pokreta: ā€žManifest nadrealizmaā€œ (1924), ā€žDrugi Manifest nadrealizmaā€œ (1930), ā€žPolitički položaj nadrealizmaā€œ (1935), ā€žUvod u Treći manifest nadrealizma ili neā€œ (1942). Svoja shvatanja je primenio u delima poput ā€žIzgubljeni Koraciā€œ (1924), ā€žNađaā€œ (1928) i drugi. Automatsko pisanje postaje glavno tehničko sredstvo nadrealista. Breton u prvom manifestu preuzima Reverdijevu definiciju slike ā€žpovezivanja dveju manje ili viÅ”e udaljenih realnostiā€œ. Salvador Dali je razvio teoriju o ā€žparanoično-kritičkom delirijumuā€œ, Å”to znači ā€žultrasveŔću otkriti podsvestā€œ. Od kraja 1925. godine nastaje nova etapa u razvoju nadrealizma koji se približava marksizmu. Početnim međaÅ”em u razvoju srpskog nadrealizma može se smatrati delovanje beogradskog časopisa ā€žSvedočanstvaā€œ koji je izlazio u Beogradu od novembra 1924. do marta 1925. godine. Na tragove kojima je nadrealizam bio nagoveÅ”ten nailazi se i neÅ”to ranije, u novoj seriji beogradskog časopisa ā€žPuteviā€œ (1923, broj 1-2, sekretar i urednik Marko Ristić), mada je taj časopis bio revija sa izrazitim obeležjima ekspresionističkog stila. U prostoru delovanja jugoslovenskih književnosti nije postojao dadaizam, ali se u preduzimljivosti Dragana Aleksića i akcijama Moni Bulija nazirao dadaistički eksperiment. Srpski nadrealizam nastajao je oslonjen na francuski nadrealizam: Bretona, Aragona i druge i tekao je uporedo s njim. Nadrealizam je otkrivao podsvest, san, iracionalne izvore ljudskog bića kao novu realnost. ā€žÄŒinjenica da su nadrealisti izaÅ”li sa potpunom negacijom osveÅ”tanog, od logike do morala, i da su im se za to odricanje činila dopuÅ”tena sva sredstva do skandala, skandalizirala je sa svoje strane građanski mentalitet, i ovaj je svim sredstvima reagirao na te perverzne provokacije. Nadrealizam je vređao utvrđeni način miÅ”ljenja, i onda je na uvredu vređanjem reagirao. Nadrealističko insistiranje na nesvesnome, koje je nadrealiste uputilo na san i odvelo ih automatskom pisanju, ojačalo se i oplodilo u susretu sa psihoanalizom i frojdizmom. U toj neminovnosti treba, možda, gledati i razlog daljem razvoju nadrealizma, koji se iz, prvobitnog, individualističkog i idealističkog insistiranja u oblasti iracionalnoga samo radi otkrivanja iracionalnoga kao svrhe za sebe, postepeno preobratio u akciju koja teži da svoja iskustva kolektivno primeni i stavi u službu jednom određenome cilju. Prema tome, nadrealističko oslobođenje čoveka odgovaralo bi svemu socijalističkom oslobođenju druÅ”tva: jedna paralelna i po istim principima revolucija, samo na dva razna plana, socijalni mikrokozmos i socijalni makrokozmos.ā€œ Nadrealizam je pokuÅ”ao da, oslonjen na psihoanalitička otkrića, učini razumljivijom ličnost modernog čoveka. Pomerao je iskustvenu predstavu o svetu. Prikazivao je nepouzdanost očigledne istine i logičkog zaključivanja, dovodeći u vezu, u svojim kolažima, na primer predmetnu pojavnost sa evokativnim siluetama iz proÅ”losti. Krug srpskih nadrealista u svojim traganjima, već u časopisu ā€žSvedočanstvaā€œ (1924/1925), preko tumačenja snova, ili obelodanjivanjem predstava sveta pomerenih ličnosti, ā€žstvaranjaā€œ umobolnih, gluvonemih, samoubica, lažljivaca, zločinaca, otkrivao je domaćoj literaturi do tada nepoznati ā€žkontinentā€œ. Nadrealisti veruju u snove, u njihove predskazivačke moći. Često naglaÅ”avaju primat snova nad sekundarnoŔću budnog stanja. Nadrealistička poezija podrazumeva oslobađanje ljudskog života, zato Å”to omogućava bekstvo od robovanja umu i granicama koje se nameću realnoŔću. Iracionalizam koji je veličao nadrealizam može se shvatiti kao celovito prihvatanje sila koje deluju ispod glazure civilizacije. Nadrealistički poduhvat dvadesetih i tridesetih godina se razvio u krugu beogradskih intelektualaca. Godine 1930. u alamanahu ā€žNemogućeā€œ, trinaest pisaca je pisalo proklamaciju o konstituisanju nadrealističkog pokreta. To su bili: Aleksandar Vučo, Oskar Davičo, Milan Dedinac, Mladen Dimitrijević, Vane Živadinović Bor, Radojica Živanović Noe, Đorđe Jovanović, Đorđe Kostić, DuÅ”an Matić, Branko Milovanović, Koča Popović, Petar Petrović i Marko Ristić. Kao grupa oni nisu bili jedinstveni. Već u prvom zbirnom delu, posle ā€žNemogućegā€œ, ā€žPozicija nadrealizmaā€œ, 1931. godine, izostala su dvojica od trinaest nadrealista. Srpski nadrealizam dostiže najÅ”iru mogućnost uticaja u časopisu ā€žNadrealizam danas i ovdeā€œ . Od naročitog značaja u tom časopisu bio je kritički osvrt na ekspresionizam u srpskoj književnosti. Najzad, u časopisu ā€žNadrealizam danas i ovdeā€œ učinjene su umesne kritičke primedbe na skučenost literarnog koncepta ā€žsocijalna literaturaā€œ. To je bio kraj nadrealizma. Srpski nadrealizam u periodu svog delovanja, 1924-1932. uveo je srpsku književnost u vrh evropskog avangardizma. Mnogo kasnije, u intervalu 1952- 1956. godine pojedinačno su neki od bivÅ”ih nadrealista (Oskar Davičo, Marko Ristić, DuÅ”an Matić i Aleksandar Vučo) nastojali da ožive i aktuelizuju nadrealizam, ali to viÅ”e nije bio nadrealizam već samo čežnja za njim. Prvi automatski tekst u srpskoj književnosti, ā€žPrimerā€ (1924) Marka Ristića, nastao odmah po objavljivanju Bretonovog prvog ā€žManifesta nadrealizmaā€, trebalo je da posluži kao očigledan dokaz o primenljivosti novog metoda pisanja. Sasvim u skladu sa Bretonovom postavkom, ta poetička inovacija je bila liÅ”ena bilo kakvih težnji ka estetizaciji jezika ili ka oblikovanju semantičkih struktura. Zato će Ristić, u kratkoj uvodnoj napomeni, reći da je dati tekst ā€žprimer nadrealističkog pisanja, bez ikakve težnje za lepim, za razumljivim, samo je jedan čist dokument o toku neprimenjene misliā€. U toj kratkoj napomeni srpski nadrealista je istakao dve činjenice važne za razumevanje prave prirode automatskog teksta. S jedne strane, naglaÅ”ava kako je dobijeni tekst jedinstven i nepromenjiv. Time je, reklo bi se, demonstrirao kako je moć kreativne maÅ”te, tačnije automatskog pisanja, toliko iznad racionalne kontrole, da ova druga nije imala nikakvih mogućnosti da na dobijenom tekstu interveniÅ”e i bar malo ga izmeni. S druge strane, Ristić ističe kako je semantički učinak automatskog teksta moguće odrediti tek naknadno, u aktu čitanja, budući da ga u aktu stvaranja nije bilo, odnosno da autor niÅ”ta određeno i smisleno nije hteo da kaže. Ako nema intencionalnog značenja, onda ima, ili može da ima, receptivnog značenja. U automatskom tekstu kao ā€žneprimenjenoj misliā€, Ristić, očigledno, prepoznaje zanimljivo i neočekivano nizanje slika, tj. svedočanstvoā€œo njenoj igri slikama kojima se tek a posteriori može naći simbolički smisao i mogućnost poetske deformacije stvarnostiā€. U poeziji, kao i u poetici Gijoma Apolinera i njegovih nadrealističkih naslednika, izražen je jedan oblik temporalnosti: reč je o oniričkom vremenu, koje vuče korene iz antičkog orfizma. Fenomen vremena, baÅ” kao i fenomen sna, fundamentalan je i za apolinerovski i za nadrealistički simbolizam: susreću se u ideji privilegovanog trenutka, nazvanog kairos po helenističkom božanstvu. U kairosu, psihička transcedencija postaje imanencija pesme ā€“ onirička stvarnost, fantazmagorična stvarnost, stvarnost u kojoj želje ukidaju linearno vreme i empirijski prostor. U relativno kratkom periodu, od kraja 1924. do 1926. godine, izgrađena su dva modela nadrealističkog automatskog teksta. Primarna poetička intencija nadrealističkog automatskog pisanja bila je, neosporno, usmerena ka razotkrivanju novih mogućnosti samog jezičkog izraza kao osnovnog vida oslobađanja modernog čoveka. Neobično je, međutim, to Å”to pisci srpskog automatskog teksta u velikoj meri poÅ”tuju sintaksu sopstvenog jezika. Sintaksa je, naime, najočigledniji prostor u kome se očitava delovanje logike, misli i smisaonog poretka uopÅ”te. U svakom slučaju, bez obzira kako razotkrivali unutraÅ”nje finese automatskog teksta, jasno je da njegov efekat ne treba primarno da bude meren estetskim vrednostima: njegova svrha, konačno, nije ni bila da izgradi relevantnu književnu praksu nego da, pre svega probudi skrivene kreativne potencijale čoveka modernog doba. Ako je srpska književnost u dugom vremenskom nizu stekla stvaraoce poput Vaska Pope, Miodraga Pavlovića, Branka Miljkovića, Borislava Radovića, Milorada Pavića, Aleka Vukadinovića, Milutina Petrovića, Vujice ReÅ”ina Tucića, Branka Aleksića, NebojÅ”e Vasovića, Lasla BlaÅ”kovića i drugih, koji su prepoznali i reaktuelizovali nadrealističko nasleđe, pa posredno i postupak automatskog pisanja, kao i čitav niz raznovrsnih tipova diskursa, uključujući i diskurs ludila, onda možemo ustanoviti postojanje dovoljne vremenske i kreativne distance da se u svim segmentima nadrealističkog nasleđa može distinktivno govoriti. U časopisu ā€žStožerā€œ 1931. godine počela je diskusija između socijalnih pisaca i beogradskih nadrealista. Dodirne tačke u druÅ”tvenim stavovima ističe Janko Đonović : ā€žSve VaÅ”e Å”ibe koje se odnose na proÅ”lost, na druÅ”tvo i duh oko nas dijelim. Sve Å”to postoji u VaÅ”em ruÅ”enju postoji i u mojemu. Znači, mi smo ipak danas najbliži jedni drugima.ā€œ Pre svega, zajednička im je bila ocena druÅ”tvenog poretka, njegova nepodnoÅ”ljivost i neodrživost. I jedni i drugi su u svojim polaznim pozicijama naglaÅ”avali da prihvataju dijelektički materijalizam kao metod, a marksizam kao svoju osnovnu druÅ”tveno-idejnu platformu. Civilizaciju u kojoj su nastali nadrealisti su negirali kao celovitost zbog njene bremenitosti protivurečnostima, a svoj položaj i sebe, kao intelektualce formirane u druÅ”tvu koje negiraju, sagledavali su kao izraz propadanja jedne druÅ”tvene strukture. Svest o svome druÅ”tvu i svoju sudbinu intelektualaca nadrealisti su otkrivali usvajajući metodoloÅ”ke tekovine Frojdove psihoanalize i povezujući ih sa dijalektičkim materijalizmom. Zadržavajući se na nadrealističkom shvatanju oslobađanja podsvesti i njenom uključivanju u službu dijalektike, Hanifa Kapidžić-Osmanagić kaže da beogradski nadrealisti ā€žzahtijevaju da dijalektički metod, koji je dotad bio izučavan samo u domenu svijesti, bude proÅ”iren na istorijsku, afektivnu, iracionalnu dijalektiku.ā€œ Taj novi domen ljudske stvarnosti nadrealisti su zahvatili da bi pokazali složenost problematike etičkih merila i relativnost normi koje su ustaljene u druÅ”tvu, kao i nedovoljnost tih merila da budu izraz stvarnog morala u njegovoj heterogenosti. SuÅ”tinu morala, prema miÅ”ljenju nadrealista, sačinjavaju tako različiti, a bliski elementi kao Å”to su nagon, želje i stvarnost. U tome oni daju primat čovekovom htenju, jer je, u stvari, htenje, želja ljudska, ono Å”to pokreće, stvara i ruÅ”i svetove, ona je revolucionarni faktor. Nadrealisti umetnost poistovećuju sa moralnim činom, jer ona u svojoj suÅ”tini nosi zahtev za promenom. Uporedo sa diskusijom u ā€žStožeruā€œ, delimično i njoj kao prilog, počela je autokritika nadrealizma. Smisao autokritike je proizilazio iz nastojanja da se usavrÅ”i nadrealistički spoj metoda psihoanalize i dijalektičkog materijalizma, i na osnovu analize i otkrića prevazilaze se ranija glediÅ”ta. U vreme monarhističke diktature u Jugoslaviji, a naročito poslednjih godina nadrealističkog pokreta (1932-1933), beogradski nadrealisti su kao pojedinci zauzimali stavove koji su značili njihovo opredeljivanje za praktičnu akciju u aktuelnim druÅ”tvenim pojavama svoje sredine. Neki su se uključili u revolucionarni pokret i bili članovi Komunističke partije Jugoslavije. Zbog svoje druÅ”tvene aktivnosti bili su 1932. uhapÅ”eni Oskar Davičo, Đorđe Kostić, Koča Popović, Đorđe Jovanović, DuÅ”an Matić i Aleksandar Vučo. Oskar Davičo, pa onda i Đorđe Jovanović su osuđeni na robiju. Tako se pokret nadrealizma polako ugasio. U idejnom, kreativnom i praktičnom odnosu prema životnoj stvarnosti začeće se klica neslaganja među nadrealistima, Å”to će prouzrokovati krah pokreta. Pokretu socijalne književnosti priÅ”li su: Đorđe Jovanović, Koča Popović, Aleksandar Vučo i DuÅ”an Matić. Marko Ristić se nasuprot njima zalagao za umetničke principe bliske nadrealizmu i borio se protiv vulgarizacije književnosti. Oskar Davičo i Milan Dedinac se posebno izdvajaju i čine most između dva krila bivÅ”ih pripadnika beogradske nadrealističke Å”kole. Oni su se druÅ”tveno aktivirali, čak i sarađivali u publikacijama koje su uređivali socijalistički pisci, ali su u svojim poetičkim ostvarenjima zadržali nadrealističke prizvuke. Petar Popović, Đorđe Kostić i Vane Živadinović Bor posle 1932. viÅ”e ne učestvuju aktivno u druÅ”tvenom i umetničkom životu. Razlaz na literarnom planu znači i kraj delovanja beogradskog kruga nadrealista. Nadrealizam, sa svoje strane, počiva na veri u viÅ”u realnost određenih formi asocijacija koje su bile pritisnute, kao i na veri u moći sna i slobodnoj igri reči. Upravo susret dalekih, logički zapravo nespojivih realnosti, koje Breton u svom manifestu navodi kao bitnu karakteristiku nadrealističke poetike, predstavlja osnovni sistem na kojem počiva nadrealistički i imaginarni svet. U njemu je projektovano nastojanje da se u potpunosti literarno dovrÅ”i rehabilitacija iracionalnog. To Å”to se obično postiže preko snova, halucinacije, ili u automatskom pisanju, i Å”to treba da bude nadrealno, zapravo je podsvesno. Prvi zajednički nastup nadrealista bio je almanah ā€žNemoguće ā€“ Lā€™Impossibleā€ (1930), koji izlazi u Beogradu sa manifestom pokreta koji potpisuju trinaestorica članova grupe: Aleksandar Vučo, Oskar Davičo, Milan Dedinac, Mladen Dimitrijević, Stevan Živadinović - Vane Bor, Radojica Živanović Noe, Đorđe Jovanović, Đorđe Kostić, DuÅ”an Matić, Branko Milovanović, Koča Popović, Petar Popović i Marko Ristić. Nakon manifesta sledi anketa ā€žÄŒeljust dijalektikeā€, a zatim i stihovi i prozni tekstovi, kritika, izjave umetnika, i drugi sadržaji, praćeni vizuelnim materijalom i likovnim prilozima članova grupe. U almanahu, osim beogradskih nadrealista, sarađuju i francuski nadrealisti Andre Breton, Pol Elijar, Benžamin Pere, Luj Aragon, Rene Å ar i Andre Tirion. Prvi broj časopisa francuskih nadrealista ā€žLe surrĆ©alisme au service de la rĆ©volutionā€ (Nadrealizam u službi revolucije) donosi tekst posvećen osnivanju grupe srpskih nadrealista i njihovom manifestu. Nakon almanaha ā€žNemogućeā€, usledilo je viÅ”e publikacija nazvanih ā€žnadrealistička izdanjaā€œ. Između ostalih to su Pozicija nadrealizma (1931), ā€žNadrealizam danas i ovdeā€ (1931-1932), ā€žNacrt za jednu fenomenologiju iracionalnogā€ (1931) Koče Popovića i Marka Ristića, ā€žPoložaj nadrealizma u druÅ”tvenom procesuā€ (1932) Oskara Daviča, Đorđa Kostića i DuÅ”ana Matića, ā€žAnti-zidā€ (1932) Vana Živadinovića Bora i Marka Ristića i ā€žJedan nadrealistički odgovor` koji potpisuje viÅ”e autora. U drugoj značajnoj nadrealističkoj publikaciji, časopisu ā€žNadrealizam danas i ovdeā€, osim beogradskih nadrealista (Vučo, Davičo, Vane Bor, Živanović Noe, Ristić, Matić, Kostić, K. Popović, P. Popović), priloge i tekstove objavljuju i nadrealisti iz Francuske, Dali, Breton, Å ar, Krevel, Elijar, Ernst, Tangi i Cara. Likovne priloge objavljuju i Alberto Đakometi i Huan Miro. Časopis prestaje da izlazi nakon tri objavljena broja. Srpski nadrealisti sarađuju i u publikacijama francuske grupe, kao na primer u 3. broju časopisa ā€žLe surrĆ©alisme au service de la rĆ©volutionā€ (ā€žNadrealizam u službi revolucijeā€), gde objavljuju ā€žPoziciju nadrealizmaā€ pod naslovom ā€žBelgrade, 23 dĆ©cembre 1930ā€. Potpisnici su Davičo, Dedinac, Vane Bor, Živanović Noe, Jovanović, Kostić, Matić, Koča i Petar Popović, Marko Ristić i Aleksandar Vučo. Godine 1932., u Umetničkom paviljonu Cvijeta Zuzorić u Beogradu, izložbu nadrealističkih slika sa nadrealističkim izdanjima priređuje Radojica Živanović Noe. Iste godine, zbog revolucionarnih i nadrealističkih aktivnosti, Oskar Davičo je uhapÅ”en u Bihaću, a Đorđe Jovanović i Koča Popović u Beogradu. Kazne izdržavaju u Sremskoj Mitrovici, gde neki ostaju i viÅ”e godina. Rene Krevel, francuski nadrealistički pesnik, objavljuje tim povodom članak u Å”estom broju glasila francuskog nadrealističkog pokreta ā€žLe surrĆ©alisme au service de la rĆ©volutionā€ (ā€žNadrealizam u službi revolucijeā€), pod nazivom ā€žDes surrĆ©alistes yougoslaves sont au bagneā€ (ā€žJugoslovenski nadrealisti na robijiā€). Salmon Moni de Buli (Salmon Monny de Boully) Oskar Davičo Oskar Davičo (1909-1989) nadmaÅ”io je sve ostale snagom talenta, plodnoŔću i Å”irinom uticaja. Kao pesnik se pojavio rano. Prvu pesmu objavio je kao gimnazijalac (1925). Među nadrealističkim izdanjima nalaze se dve njegove knjižice pesama i poetskih tekstova: ā€žTragoviā€ (1928) i ā€žÄŒetiri strane sveta i tako daljeā€ (1930), pesma u prozi ā€žAnatomijaā€ (1930) i broÅ”ura ā€žPoložaj nadrealizma u druÅ”tvenom procesuā€ (1930), koju je napisao zajedno s DuÅ”anom Matićem i Đorđem Kostićem. U njegovoj najranijoj poeziji sve je podređeno eksperimentu, istraživanju mogućnosti pesničkog izraza, primeni načela automatskog pisanja. Najpotpuniji izraz Davičo je dostigao u socijalnoj fazi, kada je nadrealistička pesnička iskustva stavio u službu revolucionarne angažovanosti. ā€žDavičo je siÅ”ao sa Olimpa nadrealizma u socijalnu poezijuā€, napisao je jedan kritičar s levice povodom izlaska njegove knjige Pesme (1938). Bila je to, međutim, sasvim osobena socijalna poezija, puna maÅ”tovitih slika, verbalnog humora, igre rečima, erotike. Iako s neutralnim naslovom, ova zbirka je, kao i sve naredne, tematski kompaktna. Davičo se kao prozni pisac razvio u ratu i nakon rata. Objavio je najpre ratni dnevnik ā€žMeđu Markosovim partizanimaā€ (1947), a zatim viÅ”e knjiga putopisne, esejističke i polemičke proze, deset romana i zbirku pripovetka ā€žNežne pričeā€ (1984). [14] Rođen je u Å apcu, u jevrejskoj činovničkoj porodici. Studirao je u Parizu, a diplomirao na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Jedno vreme radio je i kao profesor u Prvoj muÅ”koj gimnaziji u Beogradu. Umro je u Beogradu 1989. godine. Milan Dedinac (1902-1966) najizrazitiji je lirik među nadrealistima. Slično Crnjanskom, iako na drugi način, on je sledbenik tvorca srpske lirske pesme Branka Radičevića. Nije pisao mnogo, skoro čitav njegov pesnički rad sabran je u knjizi ā€žOd nemila do nedragaā€ (1957). Bavio se i pozoriÅ”nom kritikom. Već posle prvih pesama koje je Dedinac objavio kritika je istakla lirizam, neposrednost i muzikalnost kao njegova osnovna obeležja. U svom pesničkom razvoju iÅ”ao je obrnutim putem od onog koji su proÅ”li Crnjanski i drugi ekspresionisti. Zaokret od apstraktnog lirizma ranih pesama k poeziji stvarnosti počinje s poemom ā€žJedan čovek na prozoruā€ (1937). Osnovna je situacija simbolična: pesnik je na prozoru, tačnije iza zatvorenog prozora, i posmatra oluju Å”to besni po gradu. On kao da se s mukom odvaja od zatvorenog i bezbednog sveta u kojem je do tada živeo, okreće se svetu izvan sebe, uranja u spoljna zbivanja, žudi za susretima i davanjem. Dok je u ovoj poemi data situacija čoveka koji posmatra nepogodu, u narednoj zbirci, ā€žPesme iz dnevnika zarobljenika broj 60211ā€ (1947), imamo situaciju čoveka u nevremenu, dramu čovekovog pada u stvarnost. Rođen je u Kragujevcu, a umro u Opatiji. Bio je u braku sa Radmilom BunuÅ”evac. Pohađao je Treću muÅ”ku gimnaziju. U jednom trenutku svoje karijere bio je glavni urednik dnevnog lista ā€žPolitikaā€. Takođe, jedno vreme je bio umetnički direktor Jugoslovenskog dramskog pozoriÅ”ta u Beogradu. Mladen Dimitrijević (Dimitrije Dedinac) LjubiÅ”a Jocić Đorđe Jovanović (pesnik) Đorđe Kostić Slobodan KuÅ”ić DuÅ”an Matić DuÅ”an Matić (1898-1980), pesnik i mislilac, s intelektualnim i filozofskim težnjama. Kao stvaralac, on nije najviÅ”e dao u mladosti, nego u zrelom dobu. Do rata se javljao u časopisima (od 1923), a u zasebnim izdanjima samo kao koautor. Prvu samostalnu knjigu, zbirku eseja ā€žJedan vid francuske književnostiā€ (1952), objavio je u pedeset i četvrtoj, a prvu pesničku knjigu, ā€žBagdalaā€ (1954), u pedeset i Å”estoj godini života. Od tada do smrti bio je veoma plodan u obe oblasti, i poeziji i esejistici. Kao i dugi nadrealisti, proÅ”ao je kroz sve faze, od nadrealističke preko socijalno-aktivističke do neomodernističke. Iako Matić kao misaoni pesnik proizlazi viÅ”e iz evropske nego iz domaće tradicije, opet se nameće poređenje između njega i drugih naÅ”ih pesnika intelektualaca, pre svih Sterije i Rakića. Matićeva esejistika pripada takođe najvećim delom poznom periodu njegovog stvaranja. Od posebnih knjiga tu se izdvajaju: ā€žAnina balska haljinaā€ (1956), ā€žNa tapet danaā€ (1963), ā€žProplanak i umā€ (1969) i dr. U njima je razvio prepoznatljiv stil. On piÅ”e lako, leprÅ”avo, skačući slobodno s predmeta na predmet, rečenicom uvek jasnom i preciznom, bez ičeg suviÅ”nog, kitnjastog. U njegovim esejima, obično malim po obimu, nalazimo tipičnu francusku ležernost, ali i dosta povrÅ”nosti i neobaveznosti, umesto teorijskih uopÅ”tavanja. Rođen je u građanskoj porodici u Ćupriji. Studirao je u Parizu, na FiloloÅ”kom fakultetu. Diplomirao je na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Neko vreme je radio kao profesor filozofije u gimnaziji. Posle dva politička hapÅ”enja, penzionisan je bez osude. Umro je u Beogradu. Branislav Branko Milovanović Rastko Petrović Koča Popović Petar Popović Risto Ratković Marko Ristić Marko Ristić (1902-1984), kao i drugi nadrealisti, pisao je poeziju (ā€žOd sreće i od snaā€ (1925); Nox microcosmica (1956)), ali mu je pesnički rad ostao u senci obimne esejistike i književne kritike. Zahvaljujući njima, a ne poeziji, on zauzima jedno od veoma istaknutih mesta u naÅ”oj književnosti 20. veka. Od njegovih mnogobrojnih knjiga iz tih oblasti izdvajaju se: ā€žKnjiževna politikaā€ (1952) i ā€žIstorija i poezijaā€ (1962). U obema su uglavnom sadržani radovi iz međuratnog perioda, u prvoj književne kritike, a u drugoj eseji o načelnim pitanjima. U čitavom svom radu, i onom iz doba nadrealizma i onom kasnijem, Ristić je ostao privržen osnovnim nadrealističkim stavovima o prirodi i funkciji književnosti i umetnosti. Njih je zastupao s viÅ”e strasti i istrajnosti nego ijedan drugi predstavnik ovog pokreta. Rođen je u staroj i uglednoj porodici akademika Jovana Ristića. Å kolovao se u Srbiji i Å vajcarskoj. Diplomirao je na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Bio je oženjen Å evom Živadinović sa kojom je imao ćerku Maru, a zanimljivo je to da su im kumovi bili Aleksandar Vučo i njegova supruga Lula. Upoznao je Bretona i francuske nadrealiste za vreme boravka u Parizu, gde je nastao i ciklus kolaža La vie mobile. Zajedno sa Å evom kupio je sliku Maksa Ernsta Sova (Ptica u kavezu), koja se danas nalazi u kolekciji Muzeja savremene umetnosti, Beograd. Jelica Živadinović - Å eva Ristić DuÅ”an Duda Timotijević Aleksandar Vučo Aleksandar Vučo (1897-1985) kao pisac se veoma razlikuje i od Matića i od drugih nadrealista. Javio se u ranim 20-im godinama pesmama koje lirskom mekoćom i melodioznoŔću podsećaju na Crnjanskog. U doba nadrealističkog pokreta objavio je tri poeme: ā€žHumor Zaspaloā€ (1930), ā€žNemenikućeā€ (1932) i ā€žÄ†irilo i Metodijeā€ (1932). U njima je raskid s konvencijama tradicionalnog pesničkog jezika doveden do krajnosti. One su pune verbalnih dosetki, igri rečima, kalambura, smelih improvizacija, bizarnih i vibrantnih spojeva reči, ā€žizvan protektorata razumaā€, kako je primetio pesnik. Poema ā€žHumor Zaspaloā€ vrhunac je te poezije apsurda i alogičnosti, najozloglaÅ”enije naÅ”e moderno pesničko delo, neka vrsta ā€žKralja Ibijaā€ srpske poezije. Građena je na humorno-burlesknim sintagmatskim spojevima, na zvučnim podudaranjima bez smisla, nasuprot smislu ili čak u inat smislu, na neobičnim rimovanjima, ponekad bliskim načinu na koji dete doživljava svet. Posle ovih dela izaÅ”la je poema za decu ā€žPodvizi družine `Pet petlića`ā€(1933), Vučovo, možda, najuspeÅ”nije pesničko ostvarenje. Od svih nadrealista Vučo se najranije okrenuo romanu. Njegov prvi roman ā€žKoren vidaā€ (1928) izrazio je lirsko delo satkano od autobiografske građe postupkom prilagođenim logici sna.[14] Rođen je u trgovačkoj porodici. ZavrÅ”io je gimnaziju u Nici i upisao pravni fakultet u Parizu. Venčao se sa Julkom Simeonović u Parizu, sa kojom je dobio dva sina, Đorđa i Jovana. Radio je i kao upravnik filmskog preduzeća Jugoslavija, a kasnije i kao direktor Zvezda filma, i Avala filma. Julijana Lula Vučo Nikola Vučo Stevan Živadinović - Vane Bor Radojica Živanović Noe

Prikaži sve...
7,900RSD
forward
forward
Detaljnije

str. 16 meki povez, naslovna odvojena od rikne i zacepljena gore. vidi scan ! Svedočanstva je književni časopis, koji je izlazo desetodnevno u Beogradu 1924. i 1925. godine. izdato je ukupno 8 brojeva. Objavljivala su, povodom zajedničkih tema ili povoda, tekstove DuÅ”ana Matića, Rastka Petrovića, Aleksandra Vuča, Marka Ristića, Tina Ujevića i drugih savremenika. Nadrealizam (franc. surrĆ©alisme) je književni i umetnički pokret koji nastaje u Francuskoj posle Prvog svetskog rata. Nastavlja dadaizam i njegov buntovnički duh, pobunu protiv tradicije, ustaljenih navika i običaja, prezir prema druÅ”tvenim normama, ali za razliku od negatorskog duha dadaizma, ističe i svoju pozitivnu i konstruktivnu stranu i ima određeni program. I dadaizam i nadrealizam su pre svega avangardni pokreti. Oba pokreta su delila uverenje da druÅ”tveni i politički radikalizam mora ići ruku pod ruku sa umetničkom inovativnoŔću. Iako je jedna od osnovnih odlika nadrealizma prekid sa tradicionalnom književnoŔću i umetnoŔću, nadrealizam ipak ima svoje prethodnike. To su pisci koji stvaraju atmosferu straha, tajanstvenu stranu ljudske prirode kao Å”to su Markiz de Sad, Artur Rembo, Gijom Apoliner. Početak nadrealizma vezuje se za ime Andrea Bretona i objavu njegovog ā€žManifesta nadrealizmaā€œ 1924. godine. Oko Bretona se zatim grupiÅ”u i pisci poput Aragona, Elijara, Perea i drugih. Pokretu je pripadao i slikar Salvador Dali. Glasilo nadrealizma bio je časopis ā€žLittĆ©raturĆ©ā€œ (ā€žknjiževnostā€œ na srpskom), koji su 1910. osnovali Breton, Argon i Supo. Ovaj časopis najpre je bio dadaistički, da bi od 1922. godine, nakon odvajanja Bretona i njegove grupe od Tristana Care, postao časopis nadrealista ā€žLa rĆ©volution surrĆ©alisteā€œ (ā€žnadrealistička revolucijaā€œ). Taj časopis je izdavao Breton od 1924. do 1929. godine. Breton je objavio tri manifesta nadrealizma, kao i viÅ”e članaka i spisa, gde je izrazio glavnu koncepciju pokreta: ā€žManifest nadrealizmaā€œ (1924), ā€žDrugi Manifest nadrealizmaā€œ (1930), ā€žPolitički položaj nadrealizmaā€œ (1935), ā€žUvod u Treći manifest nadrealizma ili neā€œ (1942). Svoja shvatanja je primenio u delima poput ā€žIzgubljeni Koraciā€œ (1924), ā€žNađaā€œ (1928) i drugi. Automatsko pisanje postaje glavno tehničko sredstvo nadrealista. Breton u prvom manifestu preuzima Reverdijevu definiciju slike ā€žpovezivanja dveju manje ili viÅ”e udaljenih realnostiā€œ. Salvador Dali je razvio teoriju o ā€žparanoično-kritičkom delirijumuā€œ, Å”to znači ā€žultrasveŔću otkriti podsvestā€œ. Od kraja 1925. godine nastaje nova etapa u razvoju nadrealizma koji se približava marksizmu. Početnim međaÅ”em u razvoju srpskog nadrealizma može se smatrati delovanje beogradskog časopisa ā€žSvedočanstvaā€œ koji je izlazio u Beogradu od novembra 1924. do marta 1925. godine. Na tragove kojima je nadrealizam bio nagoveÅ”ten nailazi se i neÅ”to ranije, u novoj seriji beogradskog časopisa ā€žPuteviā€œ (1923, broj 1-2, sekretar i urednik Marko Ristić), mada je taj časopis bio revija sa izrazitim obeležjima ekspresionističkog stila. U prostoru delovanja jugoslovenskih književnosti nije postojao dadaizam, ali se u preduzimljivosti Dragana Aleksića i akcijama Moni Bulija nazirao dadaistički eksperiment. Srpski nadrealizam nastajao je oslonjen na francuski nadrealizam: Bretona, Aragona i druge i tekao je uporedo s njim. Nadrealizam je otkrivao podsvest, san, iracionalne izvore ljudskog bića kao novu realnost. ā€žÄŒinjenica da su nadrealisti izaÅ”li sa potpunom negacijom osveÅ”tanog, od logike do morala, i da su im se za to odricanje činila dopuÅ”tena sva sredstva do skandala, skandalizirala je sa svoje strane građanski mentalitet, i ovaj je svim sredstvima reagirao na te perverzne provokacije. Nadrealizam je vređao utvrđeni način miÅ”ljenja, i onda je na uvredu vređanjem reagirao. Nadrealističko insistiranje na nesvesnome, koje je nadrealiste uputilo na san i odvelo ih automatskom pisanju, ojačalo se i oplodilo u susretu sa psihoanalizom i frojdizmom. U toj neminovnosti treba, možda, gledati i razlog daljem razvoju nadrealizma, koji se iz, prvobitnog, individualističkog i idealističkog insistiranja u oblasti iracionalnoga samo radi otkrivanja iracionalnoga kao svrhe za sebe, postepeno preobratio u akciju koja teži da svoja iskustva kolektivno primeni i stavi u službu jednom određenome cilju. Prema tome, nadrealističko oslobođenje čoveka odgovaralo bi svemu socijalističkom oslobođenju druÅ”tva: jedna paralelna i po istim principima revolucija, samo na dva razna plana, socijalni mikrokozmos i socijalni makrokozmos.ā€œ Nadrealizam je pokuÅ”ao da, oslonjen na psihoanalitička otkrića, učini razumljivijom ličnost modernog čoveka. Pomerao je iskustvenu predstavu o svetu. Prikazivao je nepouzdanost očigledne istine i logičkog zaključivanja, dovodeći u vezu, u svojim kolažima, na primer predmetnu pojavnost sa evokativnim siluetama iz proÅ”losti. Krug srpskih nadrealista u svojim traganjima, već u časopisu ā€žSvedočanstvaā€œ (1924/1925), preko tumačenja snova, ili obelodanjivanjem predstava sveta pomerenih ličnosti, ā€žstvaranjaā€œ umobolnih, gluvonemih, samoubica, lažljivaca, zločinaca, otkrivao je domaćoj literaturi do tada nepoznati ā€žkontinentā€œ. Nadrealisti veruju u snove, u njihove predskazivačke moći. Često naglaÅ”avaju primat snova nad sekundarnoŔću budnog stanja. Nadrealistička poezija podrazumeva oslobađanje ljudskog života, zato Å”to omogućava bekstvo od robovanja umu i granicama koje se nameću realnoŔću. Iracionalizam koji je veličao nadrealizam može se shvatiti kao celovito prihvatanje sila koje deluju ispod glazure civilizacije. Nadrealistički poduhvat dvadesetih i tridesetih godina se razvio u krugu beogradskih intelektualaca. Godine 1930. u alamanahu ā€žNemogućeā€œ, trinaest pisaca je pisalo proklamaciju o konstituisanju nadrealističkog pokreta. To su bili: Aleksandar Vučo, Oskar Davičo, Milan Dedinac, Mladen Dimitrijević, Vane Živadinović Bor, Radojica Živanović Noe, Đorđe Jovanović, Đorđe Kostić, DuÅ”an Matić, Branko Milovanović, Koča Popović, Petar Petrović i Marko Ristić. Kao grupa oni nisu bili jedinstveni. Već u prvom zbirnom delu, posle ā€žNemogućegā€œ, ā€žPozicija nadrealizmaā€œ, 1931. godine, izostala su dvojica od trinaest nadrealista. Srpski nadrealizam dostiže najÅ”iru mogućnost uticaja u časopisu ā€žNadrealizam danas i ovdeā€œ . Od naročitog značaja u tom časopisu bio je kritički osvrt na ekspresionizam u srpskoj književnosti. Najzad, u časopisu ā€žNadrealizam danas i ovdeā€œ učinjene su umesne kritičke primedbe na skučenost literarnog koncepta ā€žsocijalna literaturaā€œ. To je bio kraj nadrealizma. Srpski nadrealizam u periodu svog delovanja, 1924-1932. uveo je srpsku književnost u vrh evropskog avangardizma. Mnogo kasnije, u intervalu 1952- 1956. godine pojedinačno su neki od bivÅ”ih nadrealista (Oskar Davičo, Marko Ristić, DuÅ”an Matić i Aleksandar Vučo) nastojali da ožive i aktuelizuju nadrealizam, ali to viÅ”e nije bio nadrealizam već samo čežnja za njim. Prvi automatski tekst u srpskoj književnosti, ā€žPrimerā€ (1924) Marka Ristića, nastao odmah po objavljivanju Bretonovog prvog ā€žManifesta nadrealizmaā€, trebalo je da posluži kao očigledan dokaz o primenljivosti novog metoda pisanja. Sasvim u skladu sa Bretonovom postavkom, ta poetička inovacija je bila liÅ”ena bilo kakvih težnji ka estetizaciji jezika ili ka oblikovanju semantičkih struktura. Zato će Ristić, u kratkoj uvodnoj napomeni, reći da je dati tekst ā€žprimer nadrealističkog pisanja, bez ikakve težnje za lepim, za razumljivim, samo je jedan čist dokument o toku neprimenjene misliā€. U toj kratkoj napomeni srpski nadrealista je istakao dve činjenice važne za razumevanje prave prirode automatskog teksta. S jedne strane, naglaÅ”ava kako je dobijeni tekst jedinstven i nepromenjiv. Time je, reklo bi se, demonstrirao kako je moć kreativne maÅ”te, tačnije automatskog pisanja, toliko iznad racionalne kontrole, da ova druga nije imala nikakvih mogućnosti da na dobijenom tekstu interveniÅ”e i bar malo ga izmeni. S druge strane, Ristić ističe kako je semantički učinak automatskog teksta moguće odrediti tek naknadno, u aktu čitanja, budući da ga u aktu stvaranja nije bilo, odnosno da autor niÅ”ta određeno i smisleno nije hteo da kaže. Ako nema intencionalnog značenja, onda ima, ili može da ima, receptivnog značenja. U automatskom tekstu kao ā€žneprimenjenoj misliā€, Ristić, očigledno, prepoznaje zanimljivo i neočekivano nizanje slika, tj. svedočanstvoā€œo njenoj igri slikama kojima se tek a posteriori može naći simbolički smisao i mogućnost poetske deformacije stvarnostiā€. U poeziji, kao i u poetici Gijoma Apolinera i njegovih nadrealističkih naslednika, izražen je jedan oblik temporalnosti: reč je o oniričkom vremenu, koje vuče korene iz antičkog orfizma. Fenomen vremena, baÅ” kao i fenomen sna, fundamentalan je i za apolinerovski i za nadrealistički simbolizam: susreću se u ideji privilegovanog trenutka, nazvanog kairos po helenističkom božanstvu. U kairosu, psihička transcedencija postaje imanencija pesme ā€“ onirička stvarnost, fantazmagorična stvarnost, stvarnost u kojoj želje ukidaju linearno vreme i empirijski prostor. U relativno kratkom periodu, od kraja 1924. do 1926. godine, izgrađena su dva modela nadrealističkog automatskog teksta. Primarna poetička intencija nadrealističkog automatskog pisanja bila je, neosporno, usmerena ka razotkrivanju novih mogućnosti samog jezičkog izraza kao osnovnog vida oslobađanja modernog čoveka. Neobično je, međutim, to Å”to pisci srpskog automatskog teksta u velikoj meri poÅ”tuju sintaksu sopstvenog jezika. Sintaksa je, naime, najočigledniji prostor u kome se očitava delovanje logike, misli i smisaonog poretka uopÅ”te. U svakom slučaju, bez obzira kako razotkrivali unutraÅ”nje finese automatskog teksta, jasno je da njegov efekat ne treba primarno da bude meren estetskim vrednostima: njegova svrha, konačno, nije ni bila da izgradi relevantnu književnu praksu nego da, pre svega probudi skrivene kreativne potencijale čoveka modernog doba. Ako je srpska književnost u dugom vremenskom nizu stekla stvaraoce poput Vaska Pope, Miodraga Pavlovića, Branka Miljkovića, Borislava Radovića, Milorada Pavića, Aleka Vukadinovića, Milutina Petrovića, Vujice ReÅ”ina Tucića, Branka Aleksića, NebojÅ”e Vasovića, Lasla BlaÅ”kovića i drugih, koji su prepoznali i reaktuelizovali nadrealističko nasleđe, pa posredno i postupak automatskog pisanja, kao i čitav niz raznovrsnih tipova diskursa, uključujući i diskurs ludila, onda možemo ustanoviti postojanje dovoljne vremenske i kreativne distance da se u svim segmentima nadrealističkog nasleđa može distinktivno govoriti. U časopisu ā€žStožerā€œ 1931. godine počela je diskusija između socijalnih pisaca i beogradskih nadrealista. Dodirne tačke u druÅ”tvenim stavovima ističe Janko Đonović : ā€žSve VaÅ”e Å”ibe koje se odnose na proÅ”lost, na druÅ”tvo i duh oko nas dijelim. Sve Å”to postoji u VaÅ”em ruÅ”enju postoji i u mojemu. Znači, mi smo ipak danas najbliži jedni drugima.ā€œ Pre svega, zajednička im je bila ocena druÅ”tvenog poretka, njegova nepodnoÅ”ljivost i neodrživost. I jedni i drugi su u svojim polaznim pozicijama naglaÅ”avali da prihvataju dijelektički materijalizam kao metod, a marksizam kao svoju osnovnu druÅ”tveno-idejnu platformu. Civilizaciju u kojoj su nastali nadrealisti su negirali kao celovitost zbog njene bremenitosti protivurečnostima, a svoj položaj i sebe, kao intelektualce formirane u druÅ”tvu koje negiraju, sagledavali su kao izraz propadanja jedne druÅ”tvene strukture. Svest o svome druÅ”tvu i svoju sudbinu intelektualaca nadrealisti su otkrivali usvajajući metodoloÅ”ke tekovine Frojdove psihoanalize i povezujući ih sa dijalektičkim materijalizmom. Zadržavajući se na nadrealističkom shvatanju oslobađanja podsvesti i njenom uključivanju u službu dijalektike, Hanifa Kapidžić-Osmanagić kaže da beogradski nadrealisti ā€žzahtijevaju da dijalektički metod, koji je dotad bio izučavan samo u domenu svijesti, bude proÅ”iren na istorijsku, afektivnu, iracionalnu dijalektiku.ā€œ Taj novi domen ljudske stvarnosti nadrealisti su zahvatili da bi pokazali složenost problematike etičkih merila i relativnost normi koje su ustaljene u druÅ”tvu, kao i nedovoljnost tih merila da budu izraz stvarnog morala u njegovoj heterogenosti. SuÅ”tinu morala, prema miÅ”ljenju nadrealista, sačinjavaju tako različiti, a bliski elementi kao Å”to su nagon, želje i stvarnost. U tome oni daju primat čovekovom htenju, jer je, u stvari, htenje, želja ljudska, ono Å”to pokreće, stvara i ruÅ”i svetove, ona je revolucionarni faktor. Nadrealisti umetnost poistovećuju sa moralnim činom, jer ona u svojoj suÅ”tini nosi zahtev za promenom. Uporedo sa diskusijom u ā€žStožeruā€œ, delimično i njoj kao prilog, počela je autokritika nadrealizma. Smisao autokritike je proizilazio iz nastojanja da se usavrÅ”i nadrealistički spoj metoda psihoanalize i dijalektičkog materijalizma, i na osnovu analize i otkrića prevazilaze se ranija glediÅ”ta. U vreme monarhističke diktature u Jugoslaviji, a naročito poslednjih godina nadrealističkog pokreta (1932-1933), beogradski nadrealisti su kao pojedinci zauzimali stavove koji su značili njihovo opredeljivanje za praktičnu akciju u aktuelnim druÅ”tvenim pojavama svoje sredine. Neki su se uključili u revolucionarni pokret i bili članovi Komunističke partije Jugoslavije. Zbog svoje druÅ”tvene aktivnosti bili su 1932. uhapÅ”eni Oskar Davičo, Đorđe Kostić, Koča Popović, Đorđe Jovanović, DuÅ”an Matić i Aleksandar Vučo. Oskar Davičo, pa onda i Đorđe Jovanović su osuđeni na robiju. Tako se pokret nadrealizma polako ugasio. U idejnom, kreativnom i praktičnom odnosu prema životnoj stvarnosti začeće se klica neslaganja među nadrealistima, Å”to će prouzrokovati krah pokreta. Pokretu socijalne književnosti priÅ”li su: Đorđe Jovanović, Koča Popović, Aleksandar Vučo i DuÅ”an Matić. Marko Ristić se nasuprot njima zalagao za umetničke principe bliske nadrealizmu i borio se protiv vulgarizacije književnosti. Oskar Davičo i Milan Dedinac se posebno izdvajaju i čine most između dva krila bivÅ”ih pripadnika beogradske nadrealističke Å”kole. Oni su se druÅ”tveno aktivirali, čak i sarađivali u publikacijama koje su uređivali socijalistički pisci, ali su u svojim poetičkim ostvarenjima zadržali nadrealističke prizvuke. Petar Popović, Đorđe Kostić i Vane Živadinović Bor posle 1932. viÅ”e ne učestvuju aktivno u druÅ”tvenom i umetničkom životu. Razlaz na literarnom planu znači i kraj delovanja beogradskog kruga nadrealista. Nadrealizam, sa svoje strane, počiva na veri u viÅ”u realnost određenih formi asocijacija koje su bile pritisnute, kao i na veri u moći sna i slobodnoj igri reči. Upravo susret dalekih, logički zapravo nespojivih realnosti, koje Breton u svom manifestu navodi kao bitnu karakteristiku nadrealističke poetike, predstavlja osnovni sistem na kojem počiva nadrealistički i imaginarni svet. U njemu je projektovano nastojanje da se u potpunosti literarno dovrÅ”i rehabilitacija iracionalnog. To Å”to se obično postiže preko snova, halucinacije, ili u automatskom pisanju, i Å”to treba da bude nadrealno, zapravo je podsvesno. Prvi zajednički nastup nadrealista bio je almanah ā€žNemoguće ā€“ Lā€™Impossibleā€ (1930), koji izlazi u Beogradu sa manifestom pokreta koji potpisuju trinaestorica članova grupe: Aleksandar Vučo, Oskar Davičo, Milan Dedinac, Mladen Dimitrijević, Stevan Živadinović - Vane Bor, Radojica Živanović Noe, Đorđe Jovanović, Đorđe Kostić, DuÅ”an Matić, Branko Milovanović, Koča Popović, Petar Popović i Marko Ristić. Nakon manifesta sledi anketa ā€žÄŒeljust dijalektikeā€, a zatim i stihovi i prozni tekstovi, kritika, izjave umetnika, i drugi sadržaji, praćeni vizuelnim materijalom i likovnim prilozima članova grupe. U almanahu, osim beogradskih nadrealista, sarađuju i francuski nadrealisti Andre Breton, Pol Elijar, Benžamin Pere, Luj Aragon, Rene Å ar i Andre Tirion. Prvi broj časopisa francuskih nadrealista ā€žLe surrĆ©alisme au service de la rĆ©volutionā€ (Nadrealizam u službi revolucije) donosi tekst posvećen osnivanju grupe srpskih nadrealista i njihovom manifestu. Nakon almanaha ā€žNemogućeā€, usledilo je viÅ”e publikacija nazvanih ā€žnadrealistička izdanjaā€œ. Između ostalih to su Pozicija nadrealizma (1931), ā€žNadrealizam danas i ovdeā€ (1931-1932), ā€žNacrt za jednu fenomenologiju iracionalnogā€ (1931) Koče Popovića i Marka Ristića, ā€žPoložaj nadrealizma u druÅ”tvenom procesuā€ (1932) Oskara Daviča, Đorđa Kostića i DuÅ”ana Matića, ā€žAnti-zidā€ (1932) Vana Živadinovića Bora i Marka Ristića i ā€žJedan nadrealistički odgovor` koji potpisuje viÅ”e autora. U drugoj značajnoj nadrealističkoj publikaciji, časopisu ā€žNadrealizam danas i ovdeā€, osim beogradskih nadrealista (Vučo, Davičo, Vane Bor, Živanović Noe, Ristić, Matić, Kostić, K. Popović, P. Popović), priloge i tekstove objavljuju i nadrealisti iz Francuske, Dali, Breton, Å ar, Krevel, Elijar, Ernst, Tangi i Cara. Likovne priloge objavljuju i Alberto Đakometi i Huan Miro. Časopis prestaje da izlazi nakon tri objavljena broja. Srpski nadrealisti sarađuju i u publikacijama francuske grupe, kao na primer u 3. broju časopisa ā€žLe surrĆ©alisme au service de la rĆ©volutionā€ (ā€žNadrealizam u službi revolucijeā€), gde objavljuju ā€žPoziciju nadrealizmaā€ pod naslovom ā€žBelgrade, 23 dĆ©cembre 1930ā€. Potpisnici su Davičo, Dedinac, Vane Bor, Živanović Noe, Jovanović, Kostić, Matić, Koča i Petar Popović, Marko Ristić i Aleksandar Vučo. Godine 1932., u Umetničkom paviljonu Cvijeta Zuzorić u Beogradu, izložbu nadrealističkih slika sa nadrealističkim izdanjima priređuje Radojica Živanović Noe. Iste godine, zbog revolucionarnih i nadrealističkih aktivnosti, Oskar Davičo je uhapÅ”en u Bihaću, a Đorđe Jovanović i Koča Popović u Beogradu. Kazne izdržavaju u Sremskoj Mitrovici, gde neki ostaju i viÅ”e godina. Rene Krevel, francuski nadrealistički pesnik, objavljuje tim povodom članak u Å”estom broju glasila francuskog nadrealističkog pokreta ā€žLe surrĆ©alisme au service de la rĆ©volutionā€ (ā€žNadrealizam u službi revolucijeā€), pod nazivom ā€žDes surrĆ©alistes yougoslaves sont au bagneā€ (ā€žJugoslovenski nadrealisti na robijiā€). Salmon Moni de Buli (Salmon Monny de Boully) Oskar Davičo Oskar Davičo (1909-1989) nadmaÅ”io je sve ostale snagom talenta, plodnoŔću i Å”irinom uticaja. Kao pesnik se pojavio rano. Prvu pesmu objavio je kao gimnazijalac (1925). Među nadrealističkim izdanjima nalaze se dve njegove knjižice pesama i poetskih tekstova: ā€žTragoviā€ (1928) i ā€žÄŒetiri strane sveta i tako daljeā€ (1930), pesma u prozi ā€žAnatomijaā€ (1930) i broÅ”ura ā€žPoložaj nadrealizma u druÅ”tvenom procesuā€ (1930), koju je napisao zajedno s DuÅ”anom Matićem i Đorđem Kostićem. U njegovoj najranijoj poeziji sve je podređeno eksperimentu, istraživanju mogućnosti pesničkog izraza, primeni načela automatskog pisanja. Najpotpuniji izraz Davičo je dostigao u socijalnoj fazi, kada je nadrealistička pesnička iskustva stavio u službu revolucionarne angažovanosti. ā€žDavičo je siÅ”ao sa Olimpa nadrealizma u socijalnu poezijuā€, napisao je jedan kritičar s levice povodom izlaska njegove knjige Pesme (1938). Bila je to, međutim, sasvim osobena socijalna poezija, puna maÅ”tovitih slika, verbalnog humora, igre rečima, erotike. Iako s neutralnim naslovom, ova zbirka je, kao i sve naredne, tematski kompaktna. Davičo se kao prozni pisac razvio u ratu i nakon rata. Objavio je najpre ratni dnevnik ā€žMeđu Markosovim partizanimaā€ (1947), a zatim viÅ”e knjiga putopisne, esejističke i polemičke proze, deset romana i zbirku pripovetka ā€žNežne pričeā€ (1984). [14] Rođen je u Å apcu, u jevrejskoj činovničkoj porodici. Studirao je u Parizu, a diplomirao na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Jedno vreme radio je i kao profesor u Prvoj muÅ”koj gimnaziji u Beogradu. Umro je u Beogradu 1989. godine. Milan Dedinac (1902-1966) najizrazitiji je lirik među nadrealistima. Slično Crnjanskom, iako na drugi način, on je sledbenik tvorca srpske lirske pesme Branka Radičevića. Nije pisao mnogo, skoro čitav njegov pesnički rad sabran je u knjizi ā€žOd nemila do nedragaā€ (1957). Bavio se i pozoriÅ”nom kritikom. Već posle prvih pesama koje je Dedinac objavio kritika je istakla lirizam, neposrednost i muzikalnost kao njegova osnovna obeležja. U svom pesničkom razvoju iÅ”ao je obrnutim putem od onog koji su proÅ”li Crnjanski i drugi ekspresionisti. Zaokret od apstraktnog lirizma ranih pesama k poeziji stvarnosti počinje s poemom ā€žJedan čovek na prozoruā€ (1937). Osnovna je situacija simbolična: pesnik je na prozoru, tačnije iza zatvorenog prozora, i posmatra oluju Å”to besni po gradu. On kao da se s mukom odvaja od zatvorenog i bezbednog sveta u kojem je do tada živeo, okreće se svetu izvan sebe, uranja u spoljna zbivanja, žudi za susretima i davanjem. Dok je u ovoj poemi data situacija čoveka koji posmatra nepogodu, u narednoj zbirci, ā€žPesme iz dnevnika zarobljenika broj 60211ā€ (1947), imamo situaciju čoveka u nevremenu, dramu čovekovog pada u stvarnost. Rođen je u Kragujevcu, a umro u Opatiji. Bio je u braku sa Radmilom BunuÅ”evac. Pohađao je Treću muÅ”ku gimnaziju. U jednom trenutku svoje karijere bio je glavni urednik dnevnog lista ā€žPolitikaā€. Takođe, jedno vreme je bio umetnički direktor Jugoslovenskog dramskog pozoriÅ”ta u Beogradu. Mladen Dimitrijević (Dimitrije Dedinac) LjubiÅ”a Jocić Đorđe Jovanović (pesnik) Đorđe Kostić Slobodan KuÅ”ić DuÅ”an Matić DuÅ”an Matić (1898-1980), pesnik i mislilac, s intelektualnim i filozofskim težnjama. Kao stvaralac, on nije najviÅ”e dao u mladosti, nego u zrelom dobu. Do rata se javljao u časopisima (od 1923), a u zasebnim izdanjima samo kao koautor. Prvu samostalnu knjigu, zbirku eseja ā€žJedan vid francuske književnostiā€ (1952), objavio je u pedeset i četvrtoj, a prvu pesničku knjigu, ā€žBagdalaā€ (1954), u pedeset i Å”estoj godini života. Od tada do smrti bio je veoma plodan u obe oblasti, i poeziji i esejistici. Kao i dugi nadrealisti, proÅ”ao je kroz sve faze, od nadrealističke preko socijalno-aktivističke do neomodernističke. Iako Matić kao misaoni pesnik proizlazi viÅ”e iz evropske nego iz domaće tradicije, opet se nameće poređenje između njega i drugih naÅ”ih pesnika intelektualaca, pre svih Sterije i Rakića. Matićeva esejistika pripada takođe najvećim delom poznom periodu njegovog stvaranja. Od posebnih knjiga tu se izdvajaju: ā€žAnina balska haljinaā€ (1956), ā€žNa tapet danaā€ (1963), ā€žProplanak i umā€ (1969) i dr. U njima je razvio prepoznatljiv stil. On piÅ”e lako, leprÅ”avo, skačući slobodno s predmeta na predmet, rečenicom uvek jasnom i preciznom, bez ičeg suviÅ”nog, kitnjastog. U njegovim esejima, obično malim po obimu, nalazimo tipičnu francusku ležernost, ali i dosta povrÅ”nosti i neobaveznosti, umesto teorijskih uopÅ”tavanja. Rođen je u građanskoj porodici u Ćupriji. Studirao je u Parizu, na FiloloÅ”kom fakultetu. Diplomirao je na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Neko vreme je radio kao profesor filozofije u gimnaziji. Posle dva politička hapÅ”enja, penzionisan je bez osude. Umro je u Beogradu. Branislav Branko Milovanović Rastko Petrović Koča Popović Petar Popović Risto Ratković Marko Ristić Marko Ristić (1902-1984), kao i drugi nadrealisti, pisao je poeziju (ā€žOd sreće i od snaā€ (1925); Nox microcosmica (1956)), ali mu je pesnički rad ostao u senci obimne esejistike i književne kritike. Zahvaljujući njima, a ne poeziji, on zauzima jedno od veoma istaknutih mesta u naÅ”oj književnosti 20. veka. Od njegovih mnogobrojnih knjiga iz tih oblasti izdvajaju se: ā€žKnjiževna politikaā€ (1952) i ā€žIstorija i poezijaā€ (1962). U obema su uglavnom sadržani radovi iz međuratnog perioda, u prvoj književne kritike, a u drugoj eseji o načelnim pitanjima. U čitavom svom radu, i onom iz doba nadrealizma i onom kasnijem, Ristić je ostao privržen osnovnim nadrealističkim stavovima o prirodi i funkciji književnosti i umetnosti. Njih je zastupao s viÅ”e strasti i istrajnosti nego ijedan drugi predstavnik ovog pokreta. Rođen je u staroj i uglednoj porodici akademika Jovana Ristića. Å kolovao se u Srbiji i Å vajcarskoj. Diplomirao je na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Bio je oženjen Å evom Živadinović sa kojom je imao ćerku Maru, a zanimljivo je to da su im kumovi bili Aleksandar Vučo i njegova supruga Lula. Upoznao je Bretona i francuske nadrealiste za vreme boravka u Parizu, gde je nastao i ciklus kolaža La vie mobile. Zajedno sa Å evom kupio je sliku Maksa Ernsta Sova (Ptica u kavezu), koja se danas nalazi u kolekciji Muzeja savremene umetnosti, Beograd. Jelica Živadinović - Å eva Ristić DuÅ”an Duda Timotijević Aleksandar Vučo Aleksandar Vučo (1897-1985) kao pisac se veoma razlikuje i od Matića i od drugih nadrealista. Javio se u ranim 20-im godinama pesmama koje lirskom mekoćom i melodioznoŔću podsećaju na Crnjanskog. U doba nadrealističkog pokreta objavio je tri poeme: ā€žHumor Zaspaloā€ (1930), ā€žNemenikućeā€ (1932) i ā€žÄ†irilo i Metodijeā€ (1932). U njima je raskid s konvencijama tradicionalnog pesničkog jezika doveden do krajnosti. One su pune verbalnih dosetki, igri rečima, kalambura, smelih improvizacija, bizarnih i vibrantnih spojeva reči, ā€žizvan protektorata razumaā€, kako je primetio pesnik. Poema ā€žHumor Zaspaloā€ vrhunac je te poezije apsurda i alogičnosti, najozloglaÅ”enije naÅ”e moderno pesničko delo, neka vrsta ā€žKralja Ibijaā€ srpske poezije. Građena je na humorno-burlesknim sintagmatskim spojevima, na zvučnim podudaranjima bez smisla, nasuprot smislu ili čak u inat smislu, na neobičnim rimovanjima, ponekad bliskim načinu na koji dete doživljava svet. Posle ovih dela izaÅ”la je poema za decu ā€žPodvizi družine `Pet petlića`ā€(1933), Vučovo, možda, najuspeÅ”nije pesničko ostvarenje. Od svih nadrealista Vučo se najranije okrenuo romanu. Njegov prvi roman ā€žKoren vidaā€ (1928) izrazio je lirsko delo satkano od autobiografske građe postupkom prilagođenim logici sna.[14] Rođen je u trgovačkoj porodici. ZavrÅ”io je gimnaziju u Nici i upisao pravni fakultet u Parizu. Venčao se sa Julkom Simeonović u Parizu, sa kojom je dobio dva sina, Đorđa i Jovana. Radio je i kao upravnik filmskog preduzeća Jugoslavija, a kasnije i kao direktor Zvezda filma, i Avala filma. Julijana Lula Vučo Nikola Vučo Stevan Živadinović - Vane Bor Radojica Živanović Noe

Prikaži sve...
7,900RSD
forward
forward
Detaljnije

    Oglas

  • 22. Oct 2020.

  • Smederevska Palanka

  • kupindo.com

decembar 1925 vanredno izdanje 23 septembar 1922 reprint nekoriŔćeno br 1-24 br 25 - 37

Prikaži sve...
8,000RSD
forward
forward
Detaljnije

ŽENA - MESEČNI ČASOPIS 1911 GODINA UREĐUJE MILICA JAŠE TOMIĆ CELA 1911 GODINA BEZ PRVA DVA BROJA

Prikaži sve...
10,800RSD
forward
forward
Detaljnije

UKORIČEN KOMPLET 1 - 45 ( OD 03.09.1948 DO 01 09 .1949 godine ) Nedostatak : ispala stranica3/4 u broju 10 i im neznatna oÅ”tećenja, potrebna sanacija(vidi sliku 3 ) , kao i pečati na svakoj naslovnici i na koricama

Prikaži sve...
13,499RSD
forward
forward
Detaljnije

Na prodaju kolekcija pretežno dnevnih i par nedeljnih izdanja koja su izlazila tokom NATO agresije na SRJ 1999. godine. Kolekcija sadrži: - Dnevni list ā€žPolitikaā€œ, izdanja za 25.03., 27.03.,13.04. - Dnevni list ā€žVečernje novostiā€œ, izdanja za 28.03.,29.03.,03.06. - Dnevni list ā€žBlicā€œ, izdanja za 25.03.,26.03.,19.04.,23.04.,24.04.,26.04.,27.04.,29.04.,30.04.,01.05.,02.05.,03.05.,05.05.,06.05.,07.05.,08.05.,09.05.,10.05.,11.05.,12.05.,13.05.,15.05.,04.06.,05.06.,10.06. - Dnevni list ā€žGlas javnostiā€œ, izdanja za 03.04.,04.04. - Dnevni list ā€žDanasā€œ, izdanja za 24.03.,03.04.,14.05. - Nedeljnik ā€žVremeā€œ, izdanje za 3.04. - Nedeljnik ā€žNedeljni telegrafā€œ, izdanje za 19.05. - Nedeljnik ā€žRatni svedokā€œ, izdanje za 20.04. Ukupno 38 različitih izdanja, ā€žBlicā€œ,ā€žVečernje novostiā€œi ā€žNedeljni telegrafā€œ su delom Å”tampani u koloru, ostala izdanja crno/bela, svi primerci su u pretežno veoma dobrom stanju, negde je reÅ”ena ukrÅ”tenica, na jednoj naslovnoj ā€žBlicaā€œ ima mala žvrljotina, u principu generalna očuvanost je veoma dobra. Plaćanje lično ili uplata na tekući račun + troÅ”kovi dostave Ne Å”aljem pouzećem, niti u inostranstvo Za sva pitanja stojim na raspolaganju. tagovi: agresija NATO, rat 1999, Slobodan MiloÅ”ević, Kosovo, Target, Bil Kinton, 24. mart 1999., ratno izdanje, ratna Å”tampa

Prikaži sve...
69,999RSD
forward
forward
Detaljnije

Kao novi Moze pojedinacno koji vam treba po dogovoru. Svet kompjutera 2004. brojevi 4, 6, 7, 12 Svet kompjutera 2005. brojevi 1, 5, 7, 8, 10, 11, 12 Svet kompjutera 2006. brojevi 2, 3, 5, 6, 7 Svet kompjutera 2007. brojevi 1, 5, 6, 7, 10, 11 Svet kompjutera 2008. brojevi 4, 5, 6, 7 Svet kompjutera 2011. brojevi 1

Prikaži sve...
6,990RSD
forward
forward
Detaljnije

IDEJE ZENITISTIČKOG POKRETA U SRPSKOJ KULTURI `LJUBOMIR MICIĆ` I NJEGOV ROMAN `BARBAROGENIJE DECIVILIZATOR` mr JASMINA NIKOLIĆ TOKOVI ISTORIJE 1-2/2004 BEOGRAD 2 O O 4 R e f e r e n c e Ideje zenitističkog pokreta u srpskoj kulturi Kultura u Kraljevini Jugoslaviji Umetnost i politička represija Diplomate - Akteri i analitičari kraja SFRJ .......................................................... BROŠ LATINICA 24 cm 256 STRANICA NEKORIŠĆENO GARANCIJA PERFEKT Ekstra *********

Prikaži sve...
9,999RSD
forward
forward
Detaljnije

AVANGARDA DADA 1902-1918 NEW MOMENT Broj 5 / 1996 R e f e r e n c e Dragan ALEKSIĆ: Pismo Tzari Rade Leposavić: Dada Clipping, I deo Irina Subotić: ZaÅ”to zenitizam ne može da bude (samo) srpski? GOJKO TEÅ IĆ: 4 = 1 Mileta PRODANOVIĆ: Nadrealistička AKUSTIKA Dejan Sretenović: Rođenje avangarde iz duha Mitzschea Dubravka Knežević: Robert Wilson u Beogradu Svetislav Todorović: Prozračna budućnost ili pecanje ptica Vasa PAVKOVIĆ: Ekaterina Velika D.D. Ećimović: Vreme i dinamika slike Pavle Levi & David Powel: Jonas Mekas Marina Martić: TRUSTNO 1 Mira OtaÅ”ević: Centrifugalni igrač svome dvojniku Milan Ćurčić: pesme i manifest Sava Popović u Muenchenu; druži se sa Kandinskim, Taljinom i Gaboom Dimitrije MITRINOVIĆ: Estetičke kontemplacije Gavrilo PRINCIP ubija Franju Ferdinanda: početak I svetskog rata Stanislav VINAVER: Pantologija novije srpske pelengirike Rastko Petrović Todor Manojlović Antun Branko Å IMIĆ Ljubomir MICIĆ Branko Ve POLJANSKI Marko Ristić Bogdan Popović Dada-Tank Dada-Jazz ........................................................... Pažnja !!! Pažnja !!! Pažnja !!! ... Fantastičan broj New Momenta o nadrealističkom pokretu DADA 19O2 - 1941. !!! Glavni urednici: Bogdan Tirnanić i Branko Vučićević Vlasnik: čuveni DRAGAN SAKAN ... SvakŠž ŠŗŠž bude vlasnik /o v o g/ broja New Momenta (5/96) treba da zna da je broj već /b i b l i o f i l s k i/ i da u sebi nosi kovertiranu ŠæŠ¾Ń‡ŠµŃ‚Š½Ńƒ vrednost od bar 3OO evra, koja će u budućnosti samo rasti !!! ZaÅ”to? Zato Å”to je/su u pitanju: Fantastični autori Fantastična tema Fantastičan dizajn Fantastične slike Fantastične ilustracije Fantastični tekstovi Fantastična oprema Izvrsan papir dadaističkA magijA !!! Jednom rečju: e k s t r A !!! BroÅ” Ilustracije Slike Latinica 1 1 O stranica NEKORIŠĆENO perfekT garancijA kondicijA: 1O P.S. Ovo je broj NEW-a koji imatE ili nematE, treće nemA !!! D A D A !!!

Prikaži sve...
29,999RSD
forward
forward
Detaljnije
Nazad
Sačuvaj